تبلیغات
. - تاریخچه عوارض خودرو

تاریخچه عوارض خودرو

1389/07/1 19:23

نویسنده : عوارض خودرو مشهد

عوارض خودرو از ابتدای تصویب تا سال 1381با 3 عنوان اخذ می گردید:

1- عوارض شماره گذاری

2- عوارض انتقال

3- عوارض سالیانه

و . . . 

 

1- عوارض شماره گذاری :

خودرو با پلاک غیر برجسته و به رنگ قهوه ای که اصطلاحاً به آن پلاک موقت می گفتند وارد بازار می شد و مالکان فقط 15روز فرصت داشتند که نسبت به شماره گذاری اقدام نمایند . تنها مرکز شماره گذاری برای استان خراسان تا سال 61فقط در شهر مشهد فعالیت داشت یعنی مالکان می بایست برای دریافت پلاک از مشهد اقدام کنند .ابتدا خودروتوسط کاردان فنی بازدید و پس از تایید شماره موتور وشاسی با مشخصات کارتکس ودریافت حق شماره گذاری ،مودی جهت عوارض شماره گذاری و سالیانه مراجعه و پس از پرداخت و دریافت مهر روی کارتکس جهت دریافت پلاک به اداره راهنمایی مراجعه می نمود این پلاک شماره ثابت خودرو وشناسه اصلی بحساب می آمد عوارض شماره گذاری معمولاً تا 2برابرعوارض سالیانه آن خودرو بود.

2- عوارض انتقال :

به ازاء هر نوبت انتقال قطعی سند مالکیت می بایست عوارض تحت عنوان انتقال ومعادل 50% عوارض سالیانه سال جاری همان خودرو پرداخت گردد.

3- عوارض سالیانه :

مبنای محاسبه عوارض سالیانه تعداد چرخ ، سیلندر، محور و نوع خودرو بوده است که معمولاً هر5 الی10 سال یکبار افزایش پیدا می نمود، با توجه به اینکه عوارض به صورت مبالغ ریالی تعیین می شد ومتناسب با تورم تعدیل نمی گردید به تدریج تاثیر گذاری وسهم خود از در آمد شهرداری ها را از دست داد.

عوارض سالهای 71 لغایت 81 به شرح ذیل بوده است :

 

نوع

خودرو

تعداد

چرخ

تعداد

سیلندر

تعداد

محور

نام

خودرو

سال 71الی

مبلغ عوارض

ژیان باری

4

2

2

ژیان محاری

81

5000

سواری

4

2

2

ژیان سواری

81

10000

سواری

4

4

2

پیکان

81

20000

وانت

4

4

2

پیکان وانت

81

10000

سواری

4

6

2

آریا

81

30000

کامیون

4

4

2

کامیون

81

20000

کامیون

6

6

2

کامیون

81

30000

کامیون

10

6

6

کامیون

81

40000

موتورسیکلت

2

1

2

موتورسیکلت

81

1000

 

عوارض سالیانه ازابتدای سال 82 به استناد قانون اصلاح موادی از برنامه سوم اقتصادی اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران و.... موسوم به تجمیع عوارض، برمبنای یک هزارم  قیمت خودرو که براساس تعرفه وزارت اقتصاد ابلاغ می گردد تعیین شد و مقرر گردید به ازاء هر ماه تاخیر در پرداخت و به عنوان بدهی معوقه سالیانه 5/2درصد جریمه دیر کرد اخذ شود این عوارض اختصاص به تمامی خودروهای سواری ووانت دو کابین داشت و تمامی موتورسیکلت ها، وانت تک کابین ، مینی بوس ، اتوبوس وکشنده ها از عوارض سالیانه از ابتدای سال 82معاف گردیدند این قانون تا شهریور سال 87ادامه داشت ، واز ابتدای مهر سال 87قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین قانون تجمیع گردید که  در این ارتباط به غیر ازکاهش جریمه دیر کرد از 5/2 درصد به 2درصد تغییر دیگری نداشت .

شهرداری مشهد لایحه ای با عنوان وضع بهاء خدمات ویژه خودروهای معاف از عوارض به شورای اسلامی شهر ارائه داشت که پس از طی مراحل قانونی تصویب ، واز ابتدای بهمن سال 88بر مبنای یک هزارم برای موتور سیکلت ووانت تک کابین ،یک هزاروپانصدم برای مینی بوس ،کامیونت وکامیون درون شهری ، ویک چهار هزارم ویژه خودرو های برون شهری اجرایی و وصول می گردد.

همچنین در قانون مالیات بر ارزش افزده برای خودروهای با عمر بیش از 10سال که به عبارتی فرسوده تر ودارای آلایندگی بیشتر هستند برقرار گردید، برای هر سال که بیشتر از ده سال از تولید خودرو می گذرد 10%عوارض (سالیانه)به عوارض سالیانه آنها ، و تا سقف 100%عوارض جاری همان خودرو افزوده ووصول می گردد.

خودرو های فرسوده :

مرحله هفتم اسقاط خودرودر6 نمایندگی وبرای خودروهای 1364وکمتردر حال انجام می باشد . خودرو های فرسوده باید دارای پلاک ملی باشند در غیر این صورت باید در مرکز تعویض پلاک حرف پلاک مجازی (ر) را بنام خودرو ثبت نموده تا امکان اسقاط وجود داشته باشد.

4- عوارض شماره گذاری :

از ابتدای سال 82عوارض شماره گذاری بر مبنای 1% قیمت خودرو از محل فروش کارخانه تولیدی داخل به حساب دارایی و بصورت متمرکز واریز و به نسبت بین شهرداری های سراسر کشور توزیع می شود وهمزمان 2%نیز مالیات اخذ می گردد وبرای خودروهای وارداتی نیز اداره دارایی ، شهری که شماره گذاری خودرو در آن انجام می شود نیز عوارض معادل 1% ارزش تعیین شده توسط گمرک را اخذ می نماید . دارندگان خودروموظف هستند قبل از شماره گذاری کارتکس خودرو را تحت عنوان تبصره 13به اداره راهنمایی تحویل و به ازاء هر خودرو یک خودرو را از رده خارج نمایند.

تعویض پلاک :

تا سال 82 پلاک با اسم و نام شهر شماره گذاری با شماره 14و11و...  صادر واز ابتدای تولید تا زمان اسقاط خودرو بعنوان عدد ثابت وشناسه خودرو محسوب شده اما از سال 83 تمامی خودروهای جدید و قدیم موظف شدند تا از پلاک ملی با کد شهر ایران 12بجای مشهد را جایگزین نمایند.

مدارک لازم :

250000 ریال فیش واریزی ، عدم خلافی ، حضور مالک و خودرو در محل تعویض پلاک به آدرس : بولوار توس خیابان کارخانه قند آبکوه می باشد.

شناسه شماره موتور وشاسی عدد اصلی وثابت برای خودرو مالک مورد نظر است لذا با هر بار انتقال مالکیت پلاک نیز تغییر می کند . شهر پلاک ایران 12برای مشهد می باشد . ایران 32و 42ویژه خراسان رضوی است که حرف داخل پلاک نشان شهر را دارد مثلاً ایران 32 با حرف ب مربوط به نیشابور است.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: 1389/07/1 19:31